Dziś jest: poniedziałek, 25 listopada 2024r. Godzina: 19:23 Imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa

Pogoda

Listopad 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Newsletter

Bądź na bieżąco i zapisz się do Newslettera.
Wpisz swój adres e-mail i naciśnij przycisk Zapisz.

Pole wymagane

Zadaj pytanie Wójtowi

Jakub Danielewicz

wójt Gminy Unisław

Lista pytań

A A A Jesienne bukiety przedszkolaków

ZNACZENIE WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO W ROZWOJU DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Dziecko przychodzi do przedszkola z pewnymi dyspozycjami psychicznymi oraz z większą lub mniejszą wrażliwością na bodźce otaczającego świata. Aby mogło w przyszłości w pełni korzystać z dorobku kulturalnego, doznawać przeżyć estetycznych, a wreszcie w pełni uczestniczyć w życiu kulturalnym, musi być do tego odpowiednio przygotowane już od najmłodszych lat. Zadanie to spełniają różne formy zajęć plastycznych w przedszkolu. Dla dzieci są to jedne z najprzyjemniejszych i najchętniej podejmowanych form aktywności. Ich ogromną zaletą jest widoczny efekt działania w postaci: obrazu, rzeźby, czegoś co jest widoczne, co można wziąć do ręki, poznać, podarować rodzicom, koleżance czy koledze.

Tworząc, dziecko doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych samym tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form. Wychowanie plastyczne spełnia ważną rolę w kształtowaniu osobowości dziecka. Poprzez twórczość uzewnętrznia ono emocje, przeżycia, nie do końca sformułowane i nazwane myśli, niewypowiedziane słowa, prośby, życzenia, żale, bunt, nie dzielone z nikim radości i smutki. Działając, dziecko wyraża siebie, a to wpływa także na rozwój umysłowy, rozwój procesów poznawczych takich jak: pamięć, wyobraźnia, spostrzegawczość i umiejętność wnikliwej obserwacji. Równocześnie dzięki wychowaniu plastycznemu budzą się nowe zainteresowania. Kształtuje się artystyczna wrażliwość i dbałość o estetykę i kulturę życia codziennego.

Rady dla rodziców:
Oglądając prace dziecka starajmy się zawsze znaleźć w nich coś pozytywnego. Unikajmy oceny, nie porównujmy z pracami innych. Doceniajmy wysiłek dziecka, jego dążenie do celu. Nigdy nie krytykujmy - uszanujmy wysiłek włożony w wykonanie pracy. Pamiętajmy, że małe dziecko wypowiada się w sposób bezpośredni, impulsywny i spontaniczny. Im młodsze, tym jego twórczość jest mniej realistyczna. Dlatego nie należy małego twórcy ganić za to, że kot jest niebieski. Jednym nieuważnym słowem, zniecierpliwieniem, możemy dziecko zranić lub zniechęcić do dalszej pracy. Zawsze starajmy się zauważyć osiągnięcia dziecka i wyraźnie mu o tym powiedzmy, zdając sobie sprawę z tego, że nie efekt pracy jest najważniejszy, lecz samo przeżycie powstałe w trakcie tworzenia.

W bieżącym roku szkolnym w naszym przedszkolu realizujemy roczny plan pracy, według którego głównym kierunkiem pracy jest:

„KOLOROWY  ŚWIAT”

Wyzwalanie ekspresji plastycznej poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych i obcowanie ze sztuką.

Według tego planu realizujemy główny cel, którym jest tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności oraz wyzwalanie ekspresji plastycznej poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych i obcowanie ze sztuką.

Co miesiąc przedszkolaki pod kierunkiem nauczycieli przygotowują prace plastyczne w jednej, wybranej technice plastycznej. Prace te prezentujemy na wystawie.

W październiku tworzyliśmy kompozycje z materiału przyrodniczego pod hasłem „Jesienne bukiety”.

Efekty pracy najmłodszych artystów przedstawiamy na zdjęciach poniżej.

Jesienne bukiety przedszkolaków

Jesienne bukiety przedszkolaków

Jesienne bukiety przedszkolaków

Jesienne bukiety przedszkolaków